Cel kursu: Uaktualnienie i pogłębienie wiedzy o wpływie różnych czynników fizjologicznych (np. wiek, ciąża, laktacja, wysiłek fizyczny) i patologicznych na działanie leku.
Zakres wiedzy będącej przedmiotem kursu:
1. Wpływ wieku na działanie leków (1).
Farmakoterapia u dzieci: odrębności fizjologiczne, zmiany farmakokinetyki i działania leków u dzieci w porównaniu z osobami dorosłymi, obliczanie dawek leków u dzieci.
2. Wpływ wieku na działanie leków (2)
Farmakoterapia u osób w starszym wieku: fizjologiczne mechanizmy procesów starzenia, wpływ starszego wieku na losy leków w organizmie i właściwości farmakodynamiczne leków, leki o zwiększonym ryzyku wystąpienia powikłań u osób w podeszłym wieku, wskazówki terapeutyczne, według których należy zmniejszać dawki leków u osób starszych, zasady i środki ostrożności, które powinny być przestrzegane w czasie prowadzenia farmakoterapii u osób w podeszłym wieku.
3. Farmakoterapia w okresie ciąży:
odmienności fizjologiczne rosnącego organizmu, wpływ ciąży na właściwości farmakokinetyczne i farmakodynamiczne leków, niepożądane działania leków, podział leków ze względu na ryzyko szkodliwego działania na płód, zagadnienia dotyczące stosowania wybranych grup leków (przeciwbakteryjnych, działających na oun, przeciwbólowych, wpływających na układ krzepnięcia, sercowo-naczyniowych i moczopędnych, hormonalnych) w okresie ciąży, środki ostrożności, które powinny być przestrzegane podczas stosowania leków u kobiet w ciąży.
4. Farmakoterapia a karmienie piersią:
stosowanie wybranych grup leków (przeciwbakteryjnych, przeciwwirusowych, przeciwgrzybiczych, działających na oun, wpływających na układ krzepnięcia, nasercowych, hipotensyjnych, moczopędnych, przeczyszczających, przeciwbiegunkowych, przeciwwrzodowych, hormonalnych) u kobiet karmiących, leki względnie i bezwzględnie przeciwwskazane do stosowania podczas karmienia piersią, wpływ alkoholu i nikotyny na karmionego oseska, zasady dotyczące karmienia piersią przez matki zażywające leki.
5. Indywidualizacja farmakoterapii u osób prowadzących aktywny tryb życia: wpływ wysiłku fizycznego na działanie leków.
Umiejętność przewidywania wpływu wysiłku fizycznego na farmakokinetykę
i dawkowanie leków.
6. Optymalizacja farmakoterapii w otyłości i stanach niedożywienia: odmienności działania leków.
Przewidywanie wpływu otyłości i stanów niedożywienia na właściwości farmakokinetyczne i farmakodynamiczne stosowanych leków.
7. Zmiany działania leków uwarunkowane zaburzeniami ich kinetyki w stanach patologicznych i w chorobach współistniejących (polipragmazja – interakcje)
Modyfikacja schematów dawkowania leków w stanach patologicznych.
Wykładowcy: farmaceuta, farmakolog kliniczny
Proponowany czas zajęć: 15 godzin
Wiedza i umiejętności wynikowe:
Farmakoterapia u dzieci (1):
- Umiejętność określania wpływu zmian fizjologicznych na sposób leczenia dzieci.
- Umiejętność zastosowania parametrów farmakokinetycznych w prowadzeniu farmakoterapii u dzieci.
Farmakoterapia u osób w starszym wieku (2):
- Umiejętność określania wpływu zmian fizjologicznych na sposób prowadzenia farmakoterapii u osób starszych.
- Umiejętność zastosowania parametrów farmakokinetycznych w optymalizacji leczenia osób starszych.
Farmakoterapia w okresie ciąży (3):
- Umiejętność określania wpływu zmian fizjologicznych na sposób prowadzenia farmakoterapii u kobiet w ciąży.
- Umiejętność zastosowania parametrów farmakokinetycznych w optymalizacji leczenia kobiet w ciąży.
Farmakoterapia a karmienie piersią (4):
- Umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej podczas kursu wiedzy w poradnictwie dla kobiet karmiących.
Wpływ wysiłku fizycznego na działanie leku (5):
- Umiejętność przewidywania wpływu wysiłku fizycznego na farmakokinetykę
- i dawkowanie leków.
Optymalizacja farmakoterapii w otyłości i stanach niedożywienia (6):
- Przewidywanie wpływu otyłości i stanów niedożywienia na właściwości farmakokinetyczne i farmakodynamiczne stosowanych leków.
Zmiany działania leków uwarunkowane zaburzeniami ich kinetyki w stanach patologicznych. (7):
- Umiejętność modyfikacji schematów dawkowania leków w stanach patologicznych.
Forma sprawdzianu: sprawdzian testowy
Informacje dodatkowe:
Proponowany czas na realizację poszczególnych zagadnień:
1 – 3 godziny
2 – 3 godziny
3 – 3 godziny
4 – 2 godziny
5 – 1 godzina
6 – 1 godzina
7 – 2 godziny